Publicat în revista nr. 173 – Iunie 2024
Diana COCIAŞ, Avocat Partener SCA Ivan şi Asociaţii
Parafrazând acest dicton, doar pentru că ceva este folosit greşit nu înseamnă că nu poate fi folosit corect. Unul din subiectele cel mai des dezbătute în timpul implementării contractelor de
achiziţie publică este cel privind modificarea lor pe parcursul derulării, aspect ce a fost reglementat la nivel legislativ după decizia pronunţată de către CJUE în cauza Pressetext Nachrichtenagentur GmbH v Austria, prin care Curtea a stabilit regulile şi principiile generale care vizează modificarea contractului, prin prisma analizării acestor modificări ca fiind substanţiale sau nu.
Au trecut aproape 18 ani de la interpretarea dată de către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene în Cauza C-454/06 şi, deşi au beneficiat de reglementare legislativă, inclusiv mai multe instrucţiuni şi îndrumare emise de autorităţi cu competenţe de reglementare în domeniu (în principal ANAP, dar şi Autorităţile de Management în domeniul proiectelor finanţate din fonduri europene), în continuare bariera între substanţialitate şi nesubstanţialitate este una neclară, poate cu excepţia situaţiei aşa numitelor “modificări prag valoric”.
Mai mult, odată cu trecerea timpului, interpretarea criteriilor generale, stabilite la nivel de principiu în legislaţia şi practica comunitară, a devenit din ce în mai restrictivă. Astfel, s-a ajuns la situaţii absurde, în care s-a preferat rezilierea unor contracte aproape finalizate, deoarece autoritatea publică a refuzat posibilitatea modificării lor prin prisma unei rigid analizate substanţialităţi….
Pentru a vizualiza editorialul integral, vă rugăm să vă ABONAȚI!