sau la o producţie specifică neurmată de menţiunea „sau echivalent” prin specificaţiile tehnice aferente contractelor de achiziţii publice de lucrări, în lumina recentei Hotărâri C-424/23 din 16 ianuarie 2025 a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene

Publicat în revista nr. 176 – Martie 2025

Ioana VIORICĂ, Senior Managing Associate, Pop Briciu Crai Attorneys at Law

Prin recenta Hotărâre a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, pronunţată în cauza C-424/23, DYKA Plastics, se readuce în atenţie o chestiune deja controversată, atât la nivel practic, cât şi teoretic, în cadrul procedurilor de atribuire a achiziţiilor publice, anume importanţa modului în care autorităţile publice formulează specificaţiile tehnice, prin raportare la asigurarea respectării principiilor tratamentului egal şi a transparenţei. În acest sens, Curtea reconfirmă faptul că eliminarea anumitor întreprinderi sau produse, printr-o specificaţie tehnică, încalcă obligaţia autorităţilor publice de a acorda operatorilor economici egalitatea de acces la procedurile de atribuire şi interdicţia de a crea obstacole nejustificate în calea deschiderii către concurenţă a contractelor de achiziţii publice.
I. Dificultăţile întâlnire în practică cu privire la modalitatea de formulare a specificaţiilor tehnice
Modalitatea de formulare a specificaţiilor tehnice a constituit de-a lungul timpului unul dintre subiectele cele mai dezbătute în domeniul achiziţiilor publice, fiind o preocupare constantă pentru participanţii la procedurile de
atribuire, practicienii dreptului achiziţiilor publice, dar şi pentru instanţele naţionale şi comunitare. Această preo
cupare este una justificată, în condiţiile în care, respectarea principiilor egalităţii de tratament, transparenţei şi
proporţionalităţii, fundamente ale achiziţiilor publice, implică elaborarea de specificaţii tehnice care să permită
accesul egal al operatorilor economici la procedura de achiziţie.
O formulare defectuoasă sau restrictivă a specificaţiilor tehnice reprezintă cea mai facilă şi des întâlnită modalita
te de favorizare nejustificată a anumitor operatori economici şi dezavantajare sau eliminare a celorlalţi operatori
interesaţi să participe în cadrul unei proceduri de atribuire a unui contract de achiziţii publice.
Acest aspect a fost reţinut şi de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE Curtea/), în cauza Roche Lietuva,
C-413/17 , punctul 34, statuând în sensul în care, principiile egalităţii de tratament, nediscriminării şi transparenţei au o importanţă crucială în ceea ce priveşte specificaţiile tehnice, având în vedere riscurile de discriminare legate fie de alegerea acestora, fie de modul lor de formulare.
Aşadar, modalitatea în care sunt elaborate specificaţiile tehnice prezintă importanţă, atât din perspectiva autorităţilor contractante, cât şi a operatorilor economici interesaţi de participarea la procedurile de achiziţii
publice.
Pe de-o parte, autorităţile trebuie să se asigure că prin documentaţia de atribuire sunt prezentate cerinţele tehnice
aferente serviciilor sau lucrărilor pe care urmăreşte să le contracteze, într-o modalitate suficient de cuprinzătoare
şi explicită, încât să permită atribuirea contractului doar către operatori care sunt în măsură să ajungă la rezultatele
dorite de autoritate. În acelaşi timp, modul de formulare a specificaţiilor tehnice trebuie să ofere operatorilor economici o înţelegere corectă şi completă a acestora şi, nu în ultimul rând, să protejeze libera concurenţă şi
egalitatea de tratament între ofertanţi.
Pe de altă parte, corelativ obligaţiilor autorităţilor contractante, expuse anterior, operatorilor economici trebuie să li se permită cunoaşterea concretă a solicitărilor tehnice ale autorităţii, necesară, într-o primă etapă, pentru a stabili dacă pot răspunde acestora, iar, într-o a doua etapă, pentru a identifica soluţiile optime pe care le pot oferta. De asemenea, modalitatea în care sunt formulate specificaţiile tehnice influenţează şi decizia operatorilor economici de a propune soluţii care îndeplinesc în mod echivalent cerinţele din documentaţia de atribuire şi, poate chiar inovatoare, de natură a diversifica soluţiile tehnice şi a asigura satisfacerea rezultatelor urmărite de autoritatea contractantă într-o manieră mai facilă şi mai profitabilă din perspectiva aspectelor de ordin economic, social sau de mediu…

Pentru a vizualiza articolul integral, vă rugăm să vă ABONAȚI!

About the Author

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.