În proiectul legii achiziţiilor publice, supus analizei şi dezbaterii la începutul lunii martie 2015, standardele de asigurare a calității și standarde de management de mediu, capată o mai mare importanţă aşa cum au fost iniţial preluate prin transpunere din noile Directive europene.
În acest sens, autoritatea contractantă, în cazul în care solicită prezentarea unor certificate, emise de organisme independente, prin care se atestă faptul că operatorul economic respectă anumite standarde de asigurare a calităţii, inclusiv privind accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilități, aceasta, trebuie să se raporteze la sistemele de asigurare a calităţii bazate pe seriile de standarde europene relevante, certificate de organisme conforme cu seriile de standarde europene privind certificarea.
În conformitate cu principiul recunoaşterii reciproce, autoritatea contractantă are obligaţia de a accepta certificate echivalente emise de organisme stabilite în alte state ale Uniunii Europene. În cazul în care operatorul economic nu deţine un certificat de calitate astfel cum este solicitat de autoritatea contractantă, aceasta din urmă are obligaţia de a accepta orice alte probe sau dovezi prezentate de operatorul economic respectiv, în măsura în care probele/dovezile prezentate confirmă asigurarea unui nivel corespunzător al calităţii.
În cazul în care se solicită prezentarea unor certificate întocmite de organisme independente care să ateste că operatorul economic respectă anumite standarde sau sisteme de management de mediu, autoritatea contractantă se raportează:
- fie la Sistemul Comunitar de Management Ecologic şi Audit (EMAS);
- fie la alte standarde de management de mediu bazate pe standardele europene sau internaționale pertinente emise de organisme acreditate.
În conformitate cu principiul recunoaşterii reciproce, autoritatea contractantă are obligaţia de a accepta certificate echivalente emise de organisme stabilite în alte state ale Uniunii Europene. În cazul în care operatorul economic nu deţine un certificat de mediu astfel cum este solicitat de autoritatea contractantă, aceasta din urmă are obligaţia de a accepta orice alte probe sau dovezi prezentate de operatorul economic respectiv, în măsura în care probele/dovezile prezentate confirmă asigurarea unui nivel corespunzător al protecţiei mediului.
Atât în ceea ce privește criteriile referitoare la situația economică și financiară, cât și criteriile privind capacitatea tehnică și profesională, ofertantul/candidatul poate, dacă este cazul și pentru un anumit contract, să recurgă la susținerea unei terțe persoane, indiferent de natura relaţiilor juridice existente între ofertant/candidat şi persoana respectivă.
Ca un criteriu distinct, fata de cele aratate, in ceea ce privește criteriile referitoare la calificările educaționale și profesionale sau experiența similară relevantă, operatorul economic poate să invoce susținerea unei terțe persoane doar când aceasta din urmă va desfășura activitățile sau serviciile pentru îndeplinirea cărora este necesară susținerea.
În cazul în care ofertantul/candidatul îşi demonstrează situaţia economică şi financiară și/sau capacitatea tehnică și profesională invocând şi susţinerea acordată, de către o altă persoană, atunci acesta are obligaţia de a dovedi autorității contractante că va avea la dispoziție resursele necesare, de exemplu prin prezentarea unui angajament din partea respectivelor entități în acest sens.
În cazul contractelor de achiziții de lucrări sau de servicii și al lucrărilor de amplasare sau de instalare din cadrul unui contract de achiziții de produse, autoritatea contractantă poate impune ca anumite sarcini critice să fie efectuate direct de către ofertantul însuși sau, în cazul unei oferte depuse o asociere de operatori economici, de un anumit membru al asocierii.
Revista de Achiziţii Publice