Odată cu instituirea controlului ex ante exercitat de către ANRMAP, în piata achiziţiilor publice din România s-a putut constata o îmbunătăţire semnificativă a calităţii documentaţiilor de atribuire publicate în SEAP, inclusiv în ceea priveşte criteriile de calificare şi selecţie a ofertanţilor, comparativ cu perioada anterioară, când nu există o astfel de verificare prealabilă şi când, în consecinţă, existau foarte multe contestaţii îndreptate împotriva documentaţiilor de atribuire.
Deşi redusă semnificativ ca urmare a verificării prealabile realizate de ANRMAP, posibilitatea existenţei unei erori în cuprinsul criteriilor minime de calificare şi/sau selecţie menţionate în Fişa de date a achiziţiei şi în Anunţul/Invitaţia de participare rămâne în continuare. Criteriile de calificare şi selecţie aplicabile în materia achiziţiilor publice sunt exclusiv cele menţionate la art. 176 din O.U.G. nr. 34/2006, respectiv:
a) situaţia personală a candidatului sau ofertantului;
b) capacitatea de exercitare a activităţii profesionale;
c) situaţia economică şi financiară;
d) capacitatea tehnică şi/sau profesională;
e) standarde de asigurare a calităţii;
f) standarde de protecţia mediului.
În acest context, apare întrebarea logică în ce condiţii ar putea fi completate şi/sau modificate respectivele criterii minime de calificare şi/sau selecţie.
Aşa cum am menţionat şi mai sus, prima posibilitate concretă de modificare şi/sau completare a criteriilor de calificare şi selecţie apare la momentul realizării controlului ex ante de către ANRMAP. Specialiştii ANRMAP sunt cei care analizează documentaţiile de atribuire transmise spre validare de către autorităţile contractante şi, în măsura în care se constată exsitenţa unor nereguli, mai ales în ceea ce priveşte conformarea cerinţelor minime de calificare şi selecţie cu principiile menţionate la art. 2 alin. (2) şi cu cerinţele art. 177, art. 178 şi art. 179 alin. (1) – (3) din O.U.G. nr. 34/2006, vor respinge solicitarea de validare a documentaţiei de atribuire şi vor indica în scris autorităţii contractante care sunt aspectele care trebuie modificate şi/sau completate. Ulterior primirii informării din partea ANRMAP, autoritatea contractantă are posibilitatea de a se conforma instrucţiunilor respective şi, după modificarea/completarea documentaţiei de atribuire, o poate transmite iarăşi pentru analiză şi validare în vederea publicării în SEAP. Nimic nu opreşte ANRMAP să respingă încă o dată solicitarea de validare a documentaţiei de atribuire, în situaţia în care se constată că autoritatea contractantă nu s-a conformat instrucţiunilor date pe calea controlului ex ante exercitat anterior. La fel de adevărat însă este şi faptul că, în practică au fost întâlnite şi situaţii neobişnuite în care, după o respingere iniţială a documentaţiei de atribuire, în etapa noii verificări a documentaţiei de atribuire rectificată şi retransmisă spe validare de către autoritatea contractantă, ANRMAP a respins iarăşi respectiva documentaţie, invocând alte nereguli/neconformităţi decât cele iniţial sesizate, ceea ce a condus, în mod evident, la blocaje şi la amânarea implementării unor proiecte de investiţii importante.
av. Călin Alexe, SCA Mihăilă şi Asociaţii
Pentru a viziualiza articolul în integralitatea sa, vă rugăm să vă ABONAȚI!