European Single Procurement Document – ESPD, sau Noul “Document unic pentru achiziţiile publice europene” a fost adoptat la 5 ianuarie 2016, având la bază un Regulament specific de punere în aplicare. Acesta va reduce considerabil sarcina administrativă pentru companiile interesate în a câştiga un contract de achiziţii publice, în special IMM-uri. În acest sens, Elżbieta Bieńkowska, comisarul european pentru piaţa internă, industrie, antreprenoriat şi IMM-uri, a declarat: “Prin reducerea volumului de documente necesare, ESPD va simplifica procesul de participare a companiilor la procedurile de achiziţii publice.
Administraţiile publice vor beneficia astfel de o gamă mai largă de oferte, ce asigură o mai bună calitate şi o valori-ficare eficientă a fondurilor”.
Astfel, acest document va permite tuturor companiilor să transmită electronic o declaraţie pe proprie răspundere din care să reiasă că îndeplinesc crite-riile de eligibilitate sau cerinţele de ca-pacitate comercială, urmând ca doar compania câştigătoare să prezinte documentele justificative necesare.
Pentru a facilita utilizarea ESPD, este în curs de realizare un sistem gratuit on-line pentru toate statele membre şi firmele interesate. Noua procedură va înlocui vechile sisteme, cu diferenţe semnificative între statele membre.
Simplificarea procedurilor de licitaţie este unul dintre cele mai importante elemente ale reformei achiziţiilor publice, care va intra în vigoare la data de 18 aprilie 2016.
Regulamentul a fost adoptat având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, prevederile Directivei 2014/24/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 feb. 2014 privind achiziţiile publice, Directiva 2014/25/UE a Parlamentu-lui European şi a Consiliului din 26 feb. 2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale, pornind de la faptul ca principalele obiective ale acestor obiective ale UE este reducerea sarcinii administrative pentru autorităţile contractante, entităţile contractante şi operatorii economici, mai ales pentru întreprinderile mici şi mijlocii.
Prin urmare, formularul standard pentru DEAU ar trebui să fie elaborat în aşa fel încât să se evite necesitatea de a produce un număr semnificativ de certificate sau alte documente legate de criteriile de excludere şi de selecţie.
Având în vedere acelaşi obiectiv, formularul standard ar trebui să furnizeze, totodată, informaţii relevante cu privire la entităţile pe ale căror capacităţi se bazează operatorul economic, astfel încât verificarea informaţiilor respective să poată fi efectuată în acelaşi timp cu verificarea referitoare la principalul operator economic şi în aceleaşi condiţii.
Pentru a se evita sarcinile administrative pentru autorităţile contractante şi entităţile contractante şi, eventual, indicaţiile contradictorii din diferitele documente ale achiziţiei, informaţiile pe care operatorii economici trebuie să le prezinte în DEAU ar trebui să fie clar precizate în prealabil de către autorităţile contractante şi entităţile contractante în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare sau prin trimiteri la alte părţi ale documentelor achiziţiei, pe care operatorii economici trebuie, în orice caz, să le examineze cu atenţie în vederea participării acestora şi eventual a depunerii de oferte.
În acest sens, se intenţionează ca DEAU să contribuie, de asemenea, la o mai mare simplificare, atât pentru operatorii economici, cât şi pentru autorităţile contractante şi entităţile contractante, prin înlocuirea diferitelor declaraţii naţionale pe propria răspundere, divergente, cu un singur formular standard stabilit la nivel european. Acest lucru ar trebui să contribuie, de asemenea, la reducerea problemelor legate de redactarea precisă a declaraţiilor oficiale şi a declaraţiilor de acordare a consimţământului, precum şi de aspectele lingvistice, întrucât formularul standard va fi disponibil în toate limbile oficiale.
Pentru a viziualiza articolul integral, vă rugăm să vă ABONAȚI!