Publicat în revista nr. 111 – Decembrie 2016
Florentina DRĂGAN, Consilier soluţionare contestaţii
De la elaborarea normelor de aplicare a prevederilor Legii nr.98/2016 nu au trecut nici 6 luni, cu toate acestea legiuitorul a considerat necesar ca în luna noiembrie 2016 să adopte primele modificări.
Astfel, pe lângă corectarea unor erori materiale de la nivelul normelor de trimitere şi extinderea ariei de evaluare de către ANAP şi asupra documentaţiilor aferente contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru de servicii care au ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice, legiuitorul adoptă şi anumite măsuri prin care să se încurajeze întreprinderile mici şi mijlocii iar în acelaşi timp, să se alinieze principiului tratamentului egal prevăzut de TFUE şi de directivele UE privind achiziţiile publice şi sectoriale.Cea mai importantă măsură care vizează încurajarea IMM-urilor este scăderea pragului valoric a garanţiei de participare la maxim 1% din valoarea estimată a contractului/ acordului-cadru ce urmează a fi atribuit pentru contractelor a căror valoare estimată este mai mică decât echivalentul în lei a 25.000.000 euro. Această reducere a cuantumului garanţiei pentru încurajarea IMM-urilor nu reprezintă un element de noutate în România, deoarece prin Legea nr. 346/20043 au fost reglementate reduceri cu 50% pentru criteriile legate de cifra de afaceri, de garanţia pentru participare şi de garanţia de bună execuţie, cerute în achiziţiile publice de produse, lucrări şi servicii, beneficii care au fost ulterior abrogate prin OUG nr.58/20165 fiind considerate de către Comisia Europeană discriminare pozitivă chiar dacă încurajarea participării IMM-urilor la procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie publică reprezintă un obiectiv al politicii Uniunii Europene în domeniu.
Noutatea faţă de vechea reglementare, o reprezintă faptul că textul prevederilor art. II pct. 2 se aplică tuturor operatorilor economici participanţi la procedura de atribuire şi nu doar a celor care se încadrează în categoria IMM-urilor, eliminând astfel orice fel de discriminare între participanţii la procedura de atribuire.
Cu toate acestea, un element nepredictibil este faptul că pragul valoric al contractelor pentru care se aplică această reducere a garanţiei de participare este stabilit în euro şi nu în lei, astfel cum sunt prevăzute pragurile în cadrul Legii nr. 98/2016, însă acest aspect nu reprezintă un element împovărător pentru autorităţile contractante române, motivat de faptul că…..
Pentru a viziualiza articolul, vă rugăm să vă ABONAȚI!