Publicat în revista nr. 112 – Ianuarie 2017
Reporter: Cum aţi caracteriza în prezent funcţionarea sistemului de achiziţii publice pentru companiile şi instituţiile de stat din Republica Moldova?
Octavian Armaşu: Până acum, sistemul de achiziţii publice din Republica Moldova a fost ineficient, din cauza numărului exagerat de autorităţi contractante, dar şi pregătirea slabă a specialiştilor. Un alt neajuns al sistemului ţinea de felul cum se făceau achiziţiile. Birocraţia excesivă şi lipsa transparenţei în procesul de achiziţii publice, sunt cele mai mari deficienţe care nu mai pot fi tolerate. Toate acestea au impulsionat Ministerul Finanţelor să adopte o strategie de reformă a sistemului de achiziţii publice. Este şi o condiţie care decurge din Acordul de asociere cu UE, documentul stipulând alinierea la directivele europene şi crearea unei agenţii de soluţionare a contestaţiilor. Anterior, Agenţia Achiziţii Publice înregistra şi verifica procedurile, tot ea fiind responsabilă şi de soluţionarea contestaţiilor. Deoarece a fost confirmat în felul acesta un conflict de interese, agenţii economici şi-au pierdut încrederea în sistemul existent. Noi ne-am propus să regândim întreg sistemul şi să relansăm toate reformele care pe parcurs au fost declarate, însă nu au fost duse până la capăt.
Reporter: Cum doriţi să resetaţi sistemul de achiziţii publice?
Octavian Armaşu: Desigur, sunt foarte multe lucruri care necesită schimbări. Spre exemplu, am inclus în Strategia de dezvoltare a achiziţiilor 2016-2020 reducerea numărului de autorităţi contractante, utilizarea achiziţiilor centralizate sau pregătirea profesională a personalului cu atribuţii în domeniul achiziţiilor publice.
Per general însă, dorim să automatizăm procesele şi să introducem achiziţiile electronice care ne vor asigura mai multă transparenţă la toate etapele, de la depunerea ofertei până la executarea contractelor. Este şi o modalitate de a reduce substanţial nivelul de corupţie din sistem.
În al doilea rând, ne propunem să descentralizăm sistemul de achiziţii publice. Intenţionăm să debirocratizăm Agenţia Achiziţii Publice şi să remodelăm rolul acesteia prin trecerea de la o autoritate de reglementare a procedurilor la una de management pro-activ a achiziţiilor publice. Doar aşa putem obţine o eficienţă a acestor achiziţii….
Pentru a viziualiza interviul integral, vă rugăm să vă ABONAȚI!