Publicat în revista nr. 114 – Martie 2017
Conf. Univ. dr. Petrică Mihail MARCOCI
Director Adjunct al Colegiului Naţional De Afaceri Interne
Formator al experţilor în prevenirea şi combaterea corupţiei
Întreaga societate românească s-a raliat în jurul unei opinii privitoare la admiterea sau respingerea OUG 13/2017, care îşi propunea o nouă reglementare a unei infracţiuni atât de controversate cum este abuzul în serviciu. Au răsunat blogurile, s-au aprins mii de luminiţe, decibelii controverselor păreau că tind spre infinit, iar în final lucrurile au rămas la fel ca înainte. Adică exact în modul în care Curtea Constituţională a României statuase imperativ că nu mai pot rămâne. Cu alte cuvinte am rezolvat o problemă tipic românească, în cel mai clasic mod românesc.
Dincolo de controversele justificate sau nu, avem de-a face cu o realitate care interferează cu lumea achiziţiilor publice. Cvasitotalitatea incriminărilor penale pe care poliţia sau parchetul le operează în materia fraudei în achiziţiile publice se bazează pe abuzul în serviciu. Prafrazând o veche vorbă, putem spune că unde sunt trei procurori sunt şase păreri. Că procurorii şi poliţiştii nu sunt cei mai specializaţi investigatori în materia achiziţiilor publice, nu mai este un secret pentru nimeni. Sistemul de formare iniţială şi continuă în aceste profesii nu face un pilon prioritar din desluşirea tainelor achiziţiilor publice. Şi atunci nu este de mirare că avem achitări cu ocazia judecăţii pe fond sau în apel ori o paletă de soluţii judiciare care confirmă lipsa unei practici unitare…
Pentru a viziualiza editorialul, vă rugăm să vă ABONAȚI!