Acum avem ANAP. Nu e clar dacă avem şi o strategie…

Începutul acestui an demarase oarecum promiţător din perspectiva modului în care se lansaseră consultări privind reforma sistemului achiziţiilor publice din România. Asociaţii, ONG-uri, patronate, toţi cei interesaţi au fost informaţi că, înainte de a avea o nouă legislaţie în materie, este necesară elaborarea unei Strategii Naţionale. Aceasta urma să promoveze o viziune clară şi o abordare coerentă a întregului proces de dezvoltare şi perfecţionare a sistemului şi să permită o aplicare mai eficientă şi mai facilă a regulilor în practica de zi cu zi a achiziţiilor publice. Se vorbea, totodată, de stabilirea unui set de ”piloni (pillars)” pe baza cărora sunt structurate consultările şi pe scheletul cărora se vor face propunerile de perfecţionare a sistemului achiziţiilor publice în ansamblu.

Totul părea aşezat pe făgaşul normal în lunile ianuarie şi, ulterior, februarie, după care s-a lăsat o ”linişte” adâncă…Firesc, s-ar putea spune – e nevoie de un pic de timp pentru clarificarea ideilor lansate, unele mai bune, altele poate mai puţin bune, aşa cum se întâmplă în orice proces de consultare publică. Și cum aşteptam noi răbdători pasul următor, săptămâna trecută ne aruncăm privirea peste Monitorul Oficial al României şi observăm că o componentă importantă din Strategie, respectiv pilonul II referitor la construcţia instituţională, pare că s-a rezolvat; ANRMAP nu mai există, UCVAP nu mai există, avem acum o nouă instituţie – Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP).Making-strategy-stick

Ne dumirim repede că marţea este o zi cu ghinion, cel puţin în ceea ce priveşte consultarea publică privind dezvoltarea sistemului achiziţilor publice. Lucruri grave au intervenit peste noapte, astfel încât a fost necesar să se sară peste etapa de consultare şi, pentru îndreptarea situaţiei, să se emită Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 13/2015 (să aibe oare o semnificaţie acest număr 13 al Ordonanţei?). Studiind cu atenţie preambulul, încercăm să înţelegem ce s-a întâmplat:

–          În mod greşit am înţeles că reconfigurarea cadrului instituţional este parte din Strategie; dimpotrivă, măsura adoptată a fost necesară în contextul procesului de elaborare a viitoarei Strategii (?!) şi s-au asumat angajamente în acest sens (?!).

–          Disfuncţionalităţile generate de neimplementarea acestei măsuri ar putea conduce la neaprobarea şi/sau suspendarea progamelor operaţionale finanţate din fonduri europene alocate în exerciţiul financiar 2014-2020.

Gheorghe CAZAN – consultant achiziţii publice, Director General Ceparu&Irimia Consulting

Pentru a viziualiza articolul în integralitatea sa, vă rugăm să vă ABONAȚI!

 

About the Author

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.