Adrian DOSPINESCU, specialist investiţii şi achiziţii publice – trainer şi speaker certificat Maxwell Leadership Certified Team România

Publicat în revista nr. 175 – Decembrie 2024

Reporter: Bună ziua, domnule Adrian Dospinescu! Ne bucurăm că aţi răspuns invitaţiei noastre de a ne împărtăşi din experienţa dumneavoastră în domeniul investiţiilor şi achiziţiilor publice!

 Adrian DOSPINESCU: Bună ziua şi vă mulţumesc pentru invitaţie!

 Reporter: Ţinând cont de experienţa acumulată atât în administraţia publică cât şi în domeniul privat al construcţiilor, vă rugăm să ne prezentaţi una, două situaţii practice întâlnite în ultima perioadă în activitatea dumneavoastră din domeniul achiziţiilor publice.

 Adrian DOSPINESCU: Speţa pe care o voi prezinta în continuare, este întâlnită destul de des în practică. Conform prevederilor legale în materia achiziţiilor publice, documentaţia de atribuire, în baza cărora participanţii la o procedură de achiziţie îşi elaborează oferta, are două componente majore: una referitoare la instrucţiunile pentru ofertanţi în care se regăsesc toate regulile de participare la procedură, inclusiv criteriile de calificare, iar a doua componentă se referă la caietul de sarcini unde se regăsesc specificaţiile tehnice aferente obiectului contractului. La aceste două componente majore, se adaugă proiectul de contract şi formularele aferente procedurii. Astfel, legiuitorul a stabilit în mod clar că cerinţele de calificare se definesc într-o altă secţiune a documentaţiei de atribuire decât cele referitoare la specificaţiile tehnice ale produsului, serviciului sau lucrării care face obiectul contractului. Nu de puţine ori, am observat faptul că autorităţile contractante introduc în caietul de sarcini diverse cerinţe de calificare cu privire la resursele umane şi tehnice, respectiv cerinţe care privesc, de fapt, capacitatea tehnică şi profesională, cerinţe care sunt necesare şi adecvate pentru a se asigura că operatorii economici deţin resursele umane şi tehnice pentru a executa contractul de achiziţie publică/acordul – cadru la un standard de calitate corespunzător. Această situaţie a produs multă confuzie în rândul operatorilor economici, întrucât, potrivit prevederilor art. 20 alin (10) din HG 395/2016: „Caietul de sarcini conţine, în mod obligatoriu, specificaţii tehnice care reprezintă cerinţe, prescripţii, caracteristici de natură tehnică ce permit fiecărui produs, serviciu sau lucrare să fie descris, în mod obiectiv, astfel încât să corespundă necesităţii autorităţii contractante”. De asemenea, la art. 3 alin (1) lit. rr) din Legea 98/2016 sunt definite specificaţiile tehnice ca fiind: „cerinţe, prescripţii, caracteristici de natură tehnică ce permit fiecărui produs, serviciu sau lucrare să fie descris, în mod obiectiv, într-o manieră corespunzătoare îndeplinirii necesităţii autorităţii contractante”. Aşadar, confuzia apare în situaţia în care autorităţile contractante, în loc să descrie în caietul de sarcini specificaţiile tehnice ale produselor, serviciilor sau lucrărilor în raport cu obiectul contractului, astfel încât, conformitatea ofertei tehnice să se poată evalua faţă de aceste cerinte, acestea introduc în caietul de sarcini cerinţe de calificare care se referă la capacitatea tehnică şi profesională a operatorilor economici, catalogându-le ca fiind specificaţii tehnice. În opinia instanţelor europene şi naţionale, această situaţie se încadrează în prevederile art. 30 alin (6) din HG 395/2016 unde se menţionează: „Criteriile de calificare şi criteriile de selecţie care se regăsesc în caietul de sarcini ori în documentaţia descriptivă şi care nu sunt prevăzute în anunţul de participare/simplificat/ de concurs sunt considerate clauze nescrise”. Astfel, definirea în caietul de sarcini a unor cerinţe referitoare la resursele umane (deţinerea personalului de specialitate cu anumite calificări şi/sau studii) şi/sau a unor cerinţe referitoare la resursele tehnice (deţinerea anumitor utilaje/ echipamente / instalaţii) pe care operatorii economici trebuie să le prezinte în mod concret în cadrul ofertei tehnice se consideră ca fiind clauze nescrise, întrucât potrivit art. 30 alin (4) din HG 395/2016, acestea sunt cerinţe de calificare şi se introduc în secţiunea anunţului de participare: „Criteriile de calificare şi criteriile de selecţie stabilite de autoritatea contractantă sunt incluse în anunţul de participare/simplificat/de concurs”. Caracterul nescris al clauzei înseamnă că ea nu este scrisă în documentaţia de atribuire, nu apare în documentaţie, situaţia fiind similară inexistenţei respectivei clauze. Interesant este că în jurisprudenţa instanţelor se observă că invocarea clauzelor nescrise în soluţionarea unor contestaţii/plângeri nu este legată de un termen de contestare, aşa cum sunt prevăzute la art. 8 din Legea 101/2016…

Pentru a vizualiza interviul integral, vă rugăm să vă ABONAȚI!

About the Author

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.