“Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale… Din această dilemă nu puteţi ieşi… Am zis!” Această dilemă evocată magistral de Caragiale urmăreşte legiuitorul român de mai bine de 125 de ani. Este evident că nu putea scăpa nici legiferarea domeniului achiziţiilor publice de acţiunea sinergo-antagonică a panseului caragialean.
Personal, opinez că orice efort în direcţia transparentizării procedurilor de achiziţie publică nu poate fi decât salutar. De asemenea, dreptul de a contesta cerinţe, practici sau proceduri ţine de esenţa liberului acces la justiţie, unul din pilonii de rezistenţă ai statului de drept. Din nefericire, experienţa ultimilor ani a indicat faptul că vocaţia contestatară a devenit o “marcă înregistrată” a societăţii româneşti. Ori, noile propuneri de modificare a cadrului legislativ în materia achiziţiilor publice exacerbează uşor acest drept la contestaţie care nu va genera decât întârzieri ale procedurilor cu consecinţele deja binecunoscute şi, probabil, mutarea unor dispute în spaţiul public, preponderent, în mass-media, unde “analizele” vor fi pervertite în direcţiile dorite de moderatori cu singurul efect – decredibilizarea acestui segment socio-economic, vital statului în perioada post-criză.
Nu toţi dorim să conştientizăm faptul că trăim într-o ţară excesiv de transparentă dar incisiv de ineficientă. Cu alte cuvinte, transparentizăm procesele mult mai mult decât ar fi necesar fără să generăm vreun plus de eficienţă. Din această perspectivă a eficienţei, achiziţiile publice sunt departe de ceea ce ar trebui să fie – un veritabil motor de creştere economică. Dublată de decalajele economice în raport cu celelalte state membre UE, de competitivitatea scăzută şi capacitatea administrativă redusă, de resursa umană slab motivată şi capacitatea de inovare aflată pe o pantă descendentă parcă interminabilă, situaţia României nu este una tocmai de invidiat.
lect. univ. dr. Petrică – Mihail MARCOCI, formator de specialitate în pregătirea experţilor privind prevenirea şi combaterea corupţiei
Pentru a viziualiza articolul în integralitatea sa, vă rugăm să vă ABONAȚI!