Publicat în revista nr. 107 – August 2016
Reporter: Ce proceduri se utilizează atunci când valoarea achiziţiilor este mai mică decât pragurile de la care se organizează licitaţie, dar mai mare decât valoarea achiziţiei libere?
Adina Chilim-Dumitriu: În cazul achiziţiilor “clasice” (reglementate de Legea 98/2016), în situaţiile în care valoarea serviciilor/produselor/lucrărilor care urmează a fi achiziţionate este mai mică decât pragurile stabilite de art. 7 alin. (1) din noua lege, dar mai mare decât pragurile stabilite pentru achiziţia directă, autoritatea contractantă atribuie contractul/acordul-cadru prin aplicarea procedurii simplificate, procedură reglementată de Legea 98/2016 în ceea ce priveşte etapele, termenele, criteriile de calificare şi selecţie ce pot fi solicitate de autoritatea contractantă (spre ex., procedura simplificată se iniţiază prin publicarea unui anunţ de participare, împreună cu documentaţia de atribuire, în SEAP, are termene mai scurte şi formalităţi mai reduse decât celelalte proceduri de achiziţie publică reglementate de Legea 98/2016, etc.).
Similar, în ceea ce priveşte achiziţiile sectoriale, Legea 99/2016 prevede necesitatea aplicării de către entităţile contractante din categoria entităţilor/instituţiilor publice, organismelor de drept public/asocieri ale acestora/întreprinderilor publice a procedurii simplificate (reglementate de Legea 99/2016) în cazul în care valoarea serviciilor/produselor/lucrărilor care urmează să fie achiziţionate este mai mică decât pragurile reglementate de art. 12 alin. (1) din Legea 99/2016, dar mai mare decât pragurile stabilite pentru achiziţia directă….
Reporter: Care este şi cum se poate realiza practic procedura prin care se poate modifica contractul de achiziţie publică fără a fi nevoie de reofertare şi de asemenea definirea conceptului de modificare substanţială a contractului?
Adina Chilim-Dumitriu: Modificarea contractului de achiziţie în cursul perioadei sale de valabilitate a fost reglementată în concordanţă cu principiile statuate în jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
Astfel, potrivit noii legislaţii care a transpus dispoziţiile Directivei 2004/24/UE, contractele de achiziţie publică pot fi modificate fără a fi necesară organizarea unei proceduri de atribuire, însă numai în condiţiile şi cazurile reglementate expres de lege.
Din punct de vedere practic, în funcţie de situaţia concretă, fie autoritatea contractantă, fie contractantul trimite celeilalte părţi o solicitare de modificare a contractului.
Aceasta trebuie să fie justificată, iar situaţia ce determină modificarea contractului trebuie să se circumscrie uneia dintre situaţiile prevăzute în art. 221 din Legea nr. 98/2016 (în cazul achiziţiilor publice clasice) – art. 221 reglementând 6 situaţii în care ar putea fi aduse modificări contractului şi condiţiile de aplicare a acestora….
Pentru a viziualiza interviul integral, vă rugăm să vă ABONAȚI!