Publicat în revista nr. 107 – August 2016
Reporter: Care credeţi că sunt cele mai mari neajunsuri, care vor fi scoase la iveală odată cu aplicarea noului pachet legislativ?
Radu Valentin SORA: În opinia mea, cele mai mari neajunsuri care vor apărea odată cu aplicarea noului pachet legislativ vor proveni din faptul că, autorităţilor contractante le-a fost lărgită sfera de obligaţii şi responsabilităţi, fără a se ţine cont că, în realitate, lipsa unui număr suficient de specialişti din cadrul acestora va îngreuna cu mult procesul de atribuire şi evaluare.
În acelaşi timp, problema lipsei transparenţei achiziţiilor publice din momentul iniţierii procedurii, continuând cu momentul atribuirii contractului şi, în final, până la încetarea executării acestuia, consider că este în continuare o chestiune nerezolvată.
Cu toţii suntem de acord că, în trecut, au existat extrem de multe situaţii în care au fost atribuite contracte unor ofertanţi care nu îndeplineau condiţiile minime de eligibilitate sau care se aflau în conflict de interese cu persoane din interiorul autorităţii contractante.
În principiu, nu pot decât să salut noul pachet de legi în domeniul achiziţiilor publice pentru că pune în sarcina autorităţii contractante atribuţii de verificare şi control a celor cu care se vor încheia contractele de achiziţie publică. Pe de altă parte, consider că în lipsa unui aparat centralizat corespunzător, specializat în acest domeniu, multe din prevederi vor fi ineficiente sau chiar vor depăşi limitele unui comportament corect şi echitabil pentru toate părţile implicate. Mai concret, se va aplica principiul “frumos pe hârtie, dar inaplicabil în practică”….
Reporter: Vedeţi în „Oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic”, conform noii legislaţii, un criteriu bine venit sau aduce mai multe neconcordanţe în practică? Plăţile directe către subcontractanţi, ca element de noutate în legea achiziţiilor publice poate fi privit ca având un efect pozitiv pentru operatorii economici şi/sau unul care crează mai multă birocraţie pentru autorităţile contractante?
Radu Valentin SORA: Apreciez că, în principiu, la modul ideal, ”oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic” va putea conduce la achiziţionarea de produse, servicii şi lucrări de calitate la un preţ bun deoarece autoritatea contractantă trebuie să aibă în vedere la declararea unei oferte că fiind câştigătoare, atât partea financiară, cât şi cea tehnică. Acesta este efectul pozitiv urmărit.
Cu toate acestea, în lipsa unor punctaje clare şi transparente de evaluare se creează riscul apariţiei de critici – în legătură cu criteriile alese pentru partea tehnică sau cu modul de evaluare – din partea operatorilor economici şi de aici eventuale notificări la autoritate şi contestaţii la Consiliu care vor împiedica atribuirea contractului într-un termen rezonabil. Acesta este efectul negativ nedorit şi chiar pentru acest motiv, în ultimul timp, licitaţiile organizate au evitat impunerea criteriului „Oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere tehnico economic”….
Pentru a viziualiza interviul integral, vă rugăm să vă ABONAȚI!