Publicat în revista nr. 155 – August 2020
Reporter: Domnule avocat Cosmin Iliescu, în calitatea dumneavoastră de partener al Societăţii Civile Profesionale de avocaţi Păcuraru, Iliescu, Măzăreanu, ştim că în ultimii 10 ani aţi fost implicat în numeroase activităţi de consultanţă în domeniul achiziţiilor publice şi sectoriale, precum şi în litigii legate de contractele de achiziţie publică. Care vi se pare a fi provocarea legală a ultimei perioade pentru procedurile de achiziţie publică sau sectorială?
Cosmin ILIESCU: Întrebarea dumneavoastră mă duce cu gândul la un aspect care mi se pare prea puţin avut în vedere de autorităţile şi entităţile contractante: conformarea contractelor de achiziţie publică cu Regulamentul general privind protecţia datelor, aşa numitul GDPR. Evoluţiile tehnologice sunt integrate tot mai mult în activitatea autorităţilor contractante, fapt care generează noi provocări pentru protecţia datelor cu caracter personal, mai ales atunci când respectivele autorităţi achiziţionează aplicaţii informatice ori servicii în sfera tehnologiei. Gândiţi-vă doar la volumul datelor cu caracter personal prelucrate în cadrul activităţii administraţiilor fiscale ori de către spitale. Tehnologia permite astăzi autorităţilor publice să utilizeze date cu caracter personal la un nivel fără precedent în cadrul activităţilor lor. Iar această realitate a fost accelerată de criza cauzată de Covid 19. Gândiţi-vă numai la provocarea generată în sfera prelucrării datelor de către unităţile de învăţământ în contextul efectuării orelor de curs la distanţă. Deocamdată soluţiile tehnice folosite au fost de tipul celor oferite gratuit de numiţi furnizori. Dar ce se va întâmpla dacă în viitor vor fi necesare anumite licenţe de utilizare a acestora, de tip subscripţie, ori dacă respectivele platforme vor avea nevoie de suport şi mentenanţă oferite contra cost; în asemenea ipoteze se vor organiza proceduri de achiziţie publică.
Indiferent că ne referim la prelucrarea datelor cu caracter personal de către entităţi private sau publice, persoanele fizice au, potrivit GDPR, control asupra propriilor date cu caracter personal, context în care nivelul de securitate juridică şi practică pe care autorităţile publice ar trebui să îl aibă în vedere se impune a fi consolidat. Or această consolidare ar trebui să pornească încă de la momentul elaborării documentaţiei de atribuire şi a strategiei de contractare, atunci când se identifică riscurile asociate derulării contractului de achiziţie publică şi se propun măsuri de gestionare a acestora….
Pentru a vizualiza interviul integral, vă rugăm să vă ABONAȚI!