Publicat în revista nr. 160 – Martie 2021
Reporter: Anul 2020, dar şi începutul anului 2021 au fost în mod clar marcate de pandemia de COVID – 19, spaţiul public fiind dominat de acest subiect. Care a fost subiectul cel mai fierbinte în toată această perioadă în domeniul achiziţiilor publice?
Radu NOŞLĂCAN: Subiectul cel mai dezbătut în toată această perioadă au fost şi rămân în continuare achiziţiile în domeniul medical.
Astfel, în mod absolut firesc, pandemia de COVID-19 a accelerat nevoia achiziţionării de echipamente şi ustensile medicale, începând cu măşti şi dezinfectante şi terminând cu aparatura medicală complexă, necesară pentru salvarea celor mai afectaţi dintre noi de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.
În acest context deosebit de dificil, care necesita şi încă necesită acţiuni rapide, odată cu declararea stării de urgenţă, prin decretele prezidenţiale de instituire a stării de urgenţă a fost eliminat pragul valoric pentru efectuarea de achiziţii directe, astfel cum este acesta prevăzut de legislaţia din domeniul achiziţiilor publice. Eliminarea pragului valoric s-a efectuat la acel moment doar pentru achiziţia de produse (materiale sau echipamente) necesare combaterii epidemiei generate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.
Această măsură a generat numeroase polemici în spaţiul public, care continuă până astăzi.
Reporter: Care este motivul pentru care achiziţiile directe, în domeniul medical, permise de decretele prezidenţiale de instituire a stării de urgenţă, a dat naştere la atât de multe discuţii?
Radu NOŞLĂCAN: Încă de la momentul adoptării Decretului nr. 195/2020, au fost voci (inclusiv subsemnatul) care au ridicat problema dacă Decretul nr. 195/2020 putea deroga de la prevederile Directivei 2014/24/UE privind achiziţiile publice, în condiţiile priorităţii dreptului european asupra legislaţiei naţionale respectiv a faptului că Directiva 2014/24/UE nu prevede expres posibilitatea unei astfel de derogări…
Pentru a vizualiza interviul integral, vă rugăm să vă ABONAȚI!