Pe piaţa achiziţiilor publice de servicii de publicitate, promovare şi informare au fost publicate, pe parcursul anului 2014, un număr de 327 anunţuri de licitaţie. S-au cheltuit 122.960.694 lei pentru ca autorităţile publice să beneficieze de publicitate prin mass-media, cotidiane centrale, presă scrisă, publicare communicate de presă, anunţuri în Monitorul Oficial, difuzări la TV, creaţie şi realizare de spoturi TV şi spoturi radio.
Instituţia care a alocat cei mai mulţi bani pentru publicitate a fost consiliul judeţean Bihor, care a estimat pentru contractul „Asistenţă tehnică pentru sprijin în managementul proiectului şi campanii de conştientizare publică în cadrul proiectului ”Sistem de management integrat al deşeurilor, în judeţul Bihor” suma de 4,106,741 RON.
Licitaţiile pentru servicii de publicitate nu se rezumă doar la activităţi de publicitate desfăţurate în interiorul ţării noastre. Autoritatea Naţională Pentru Turism a organizat în 2014 un număr de 13 licitaţii pentru servicii de publicitate outdoor în ţări precum Germania, Italia, Franţa, Polonia, Spania, Israel, Marea Britanie, Austria, SUA.
Valoarea medie a unui contract de servicii de publicitate în 2014 a fost de 389.000 de lei. Care a fost impactul acestei promovări asupra bunei desfăşurări al activităţilor instituţiilor publice, nu îl cunoaştem.
De obicei instituţiile publice nu publică sau măsoară astfel de date. Cu toate că publicitatea ar putea aduce multe beneficii instituţiilor publice ca de ex: creşterea încrederii cetăţenilor în acea instituţie (armată, pompieri, spitale, finanţe…etc), creşterea prestigiului unei instituţii (universităţi, şcoli, licee, jandarmerie), sau combaterea diverselor vicii sociale (alimentaţia sănătoasă, corupţia, sedentarismul, lenevia), promovarea unui eveniment (primării, consilii judeţene) şi lista poate continua.
O instituţie publică, chiar dacă e de stat trebuie să nu uite că într-o economie de piaţă se află într-un mediu concurenţial. Astfel printr-o gândire strategică poate să folosească publicitatea pentru atingerea obiectivelor. Managerii instituţiilor publice nu trebuie să privească publicitatea sau marketingul ca o anexă, sau o activitate fără importanţă ci trebue să o considere ca o pârghie strategică în activitatea instituţie.
O campanie publicitară într-o instituţie publică nu trebuie gândită, sau rezumată la un spot publicitar sau un anuţ într-un ziar local. O campanie de marketing şi publicitate pentru o instituţie publică înseamnă mult mai mult. De exemplu de la modul cum vorbesc, se îmbracă, se comportă angajaţii, până la remediera „petelor de imagine” ce pot apărea pe parcursul unui an.
Licitatia.ro monitorizează zilnic licitaţiile publice şi trimite alerte pe e-mail abonaţilor săi cu licitaţiile noi apărute. Piaţa achiziţiilor publice poate fi o oportunitate pentru orice companie specializată pe domeniul serviciilor de publicitate.
ec. Sergiu Sava – Manager licitatia.ro