Publicat în revista nr. 116 – Mai 2017
Cosmin Şerbănescu, preşedintele Institutului Naţional de Control Intern din România (INCIR)
Reporter: Domnule Cosmin Şerbănescu, cum aţi descrie, pe scurt, legătura dintre controlul intern şi achiziţiile publice?
Cosmin Şerbănescu: Achiziţiile publice au fost şi continuă să fie o componentă foarte importantă a activităţii oricărei instituţii sau autorităţi publice, întrucât, prin intermediul lor,respectivele instituţii şi autorităţi îşi procură produsele, serviciile şi lucrările de care au nevoie pentru a funcţiona în condiţii optime şi pentru a asigura rolul esenţial pe care îl au toate acestea: punerea întregii lor activităţi în slujba cetăţeanului. Controlul intern intervine exact pe acest palier, al asigurării, prin mijloacele specifice prevăzute de legislaţia în domeniu, că îndeplinirea acestui rol primordial are loc fără a întâmpina piedici sau dificultăţi or, dacă acestea există, că vor fi surmontate în cel mai scurt timp cu cele mai mici costuri şi fără a perturba major îndeplinirea atribuţiilor publice ale autorităţilor şi instituţiilor.
Conform actului normativ aplicabil în prezent în cazul controlului intern, OSGG nr. 400/2015, cu modificările şi completările ulterioare, controlul intern reprezintă tocmai ansamblul formelor de control exercitate la nivelul entităţii publice, stabilite de conducere în concordanţă cu obiectivele acesteia şi cu reglementările legale, în vederea asigurării administrării fondurilor în mod economic, eficient şi eficace, fapt care include şi structurile organizatorice, metodele şi procedurile. Chiar dacă formele de control sunt stabilite de către conducere, fiecare structură, compartiment sau direcţie din organigramă şi fiecare persoană în parte trebuie să contribuie la ţinerea sub control a tuturor proceselor interne desfăşurate pentru concretizarea obiectivelor generale şi a celor specifice şi răspunde pentru modul în care îşi indeplineşte atribuţiile.
Astfel, trebuie menţionat faptul că legislaţia actuală în domeniul controlului intern managerial nu cuprinde un standard special destinat achiziţiilor publice, însă procesul de achiziţie publică, pornind din faza de planificare, continuând cu cea de organizare a procedurii şi încheindu-se cu executarea contractului de achiziţie publică, este vizat, în toate etapele, de controlul intern.
Este esenţial ca toate actele să fie îndeplinite conform normelor legale şi procedurilor aplicabile, mai ales în acest domeniu atât de important şi de sensibil precum achiziţiile publice. Este obligatoriu ca întregul proces să fie caracterizat de transparenţă, nediscriminare, tratament egal, proporţionalitate şi de asumare a răspunderii, toate pentru a realiza achiziţia în condiţii de eficienţă economică şi socială, conform dispoziţiilor legale.
Prin urmare, implementarea unor mecanisme de control intern eficiente şi adecvate în cadrul fiecărei etape aprocesului de achiziţii,constituie o premisă şi o condiţie esenţială pentru realizarea în mod corespunzător a achiziţiilor publice…
Pentru a viziualiza interviul integral, vă rugăm să vă ABONAȚI!