Despre subcontractare şi clarificări… neclare

Publicat în revista nr. 173 – Iunie 2024

Valentina GÂTLAN (GRIGORAŞ), consilier juridic

Datorită cadrului legislativ hibrid şi în continuă mişcare căruia i se supune, cu regimul juridic oscilând nesigur între contractul civil şi contractul de achiziţie publică, subcontractarea în achiziţii publice necesită o abordare multidirecţională, ţinându-se cont în analiză de particularităţile acestuia.
Legiuitorul naţional a dorit să clarifice faptul că subcontractantul nu este parte a contractului de achiziţie publică şi din iniţiativă proprie, fără a se regăsi definiţia explicită a acestuia în textul Directivei, l-a definit în art. 3 al Legii nr. 1 98/2016 . Reţinem deci că subcontractantul nu este parte a contractului de achiziţie publică şi nu are raporturi directe cu autoritatea contractantă, iar
răspunderea pentru executarea contractului cade în sarcina exclusivă a contractantului.
Contractul de subcontractare nu este, desigur, un contract de achiziţie publică, prima regulă a cărei îndeplinire se verifică fiind calitatea specială a părţilor întrucât acesta din urmă se încheie între unul sau mai mulţi operatori economici şi una sau mai multe autorităţi contractante. Dar nu este nici un contract clasic de subantrepriză, deoarece principiul supremaţiei interesului public primează libertăţii de a contracta, părţile contractante se găsesc pe poziţii de inegalitate, iar încheierea contractului de subcontractare este condiţionată de îndeplinirea procedurilor prevăzute de legislaţia specială privind achiziţiile publice.
Forma scrisă ad validitatem a contractelor de subcontractare rezultă din obligaţia autorităţii contractante de a solicita contractantului prezentarea acestora la momentul încheierii contractului de achiziţie publică. Spre deosebire de contractul civil de subantrepriză, contractul de subcontractare în achiziţii publice are un caracter solemn deoarece validitatea sa poate fi confirmată doar după verificarea de către autoritatea contractantă a următoarelor aspecte: inexistenţa motivelor de excludere ori a conflictului de interese, capacitatea tehnică şi profesională necesară, asumarea de către subcontractant a documentaţiei de atribuire, inclusiv reglementările din domeniul mediului, social şi al relaţiilor de muncă, concordanţa cu oferta contractantului şi impactul modificării în cazul înlocuirii/implicării subcontractanţilor în perioada de implementare a contractului…

Pentru a vizualiza articolul integral, vă rugăm să vă ABONAȚI!

About the Author

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.