Publicat în revista nr. 165 – Iunie 2022
Reporter: Domnule avocat George Trantea ştim că activaţi în calitate de avocat specializat în achiziţii publice în cadrul firmei de avocatură Filip & Company; în acest sens, am dori să faceţi o prezentare cititorilor noştri, interesaţi de acest domeniu, despre cum a evoluat în opinia dvs., domeniul achiziţiilor publice şi care sunt principalele probleme cu care se confruntă cei implicaţi în domeniul dvs. de activitate din acest punct de vedere?
George TRANTEA: Mulţumesc pentru întrebare. Domeniul achiziţiilor publice m-a adoptat din cel al litigiilor fiscale, iar legătura creată este atât de puternică încât simt că fac parte din familia achiziţiilor publice dintotdeanua. Ca în orice familie, şi în achiziţiile publice este nevoie de libertate şi de principii care să ghideze manifestarea acestei libertăţi.
Implementarea legislaţiei europene a permis autorităţilor contractante să fie libere în a-şi defini nevoile şi a identifica partenerii optimi pentru rezolvarea acestora. Principiile care ghidează această libertate sunt bine determinate în legile 98, 99, 100 şi 101/2016. Autorităţile trebuie să deruleze proceduri nediscrimionatorii, transparente, proporţionale, în care să acorde tratament egal şi să îşi asume răspunderea pentru acestea. Un rol esenţial îl joacă Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP) care veghează să nu se abuzeze de libertate şi să nu depăşească limitele principiilor stabilite.
Domeniul achiziţiilor evoluează constant sub influenţa creativităţii publice. Ca să păstrez paralela cu familia: autorităţile contractante, precum fratele mai mare, încearcă constant să forţeze limitele libertăţii şi să aplice principiile numai atunci când converg către propriile obiective, în timp ce contractanţii, ca un frate mai mic, beneficiază de acest spaţiu de manevră şi obţin acces la bunătăţile care se împart între fraţi.
Cu ajutorul ANAP şi al CNSC (Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor) – părinţii copiilor zburdalnici – se limitează derapajele şi munca acestor autorităţi de a verifica şi de a informa, de a face publice problemele identificate (prin notificări, speţe, decizii publicate, îndrumări etc.). Este cea care duce într-adevăr la o evoluţie a domeniului achiziţiilor către un domeniu stabil, previzibil şi, astfel, util dezvoltării economice sustenabile.
Inevitabil rămân probleme ce trebuie soluţionate. Principalele sunt, din perspectiva noastră, abuzul de celeritate şi exodul specialiştilor în achiziţii publice din sfera publică spre cea privată. Abuzul de celeritate se manifestă atunci când autorităţile renunţă sau maschează îndeplinirea principiilor pentru a obţine rezultate cât mai rapide, deşi nu există o justificare reală pentru această rapiditate. Acest tip de problemă apare des şi din cauza lipsei specialiştilor în domeniul achiziţiilor publice din cadrul autorităţilor contractante….
Pentru a vizualiza interviul integral, vă rugăm să vă ABONAȚI!