George TURTOI, Secretar de stat în cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale a acordat un interviu în ediția din luna iunie a Revistei de Achiziții Publice, în care a clarificat mai multe problematici referitoare la absorbția fondurilor europene în domeniul agriculturii sau la noua politică agricolă.
Rep: La cât a ajuns absorbţia fondurilor europene pentru perioada 2007-2013 în PNDR şi care au fost problemele majore întâmpinate în această perioadă, din punct de vedere al achiziţiilor publice?
George Turtoi: Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 a avut ca scop sprijinirea fermierilor, a populaţiei din mediul rural şi dezvoltarea satului românesc, alocându-se pentru implementarea acestuia, prin FEADR, suma de 8,12 mld. euro, alături de o contribuţie naţională în valoare de 1,20 mld. euro. Această alocare cuprinde atât măsurile de finanţare a investiţiilor, cât şi plăţile aferente Axei II.
Din totalul proiectelor de investiţii conforme depuse la nivel naţional, respectiv 147.308 cu o valoare publică de 18,27 mld. euro, au fost selectate pentru finanţare 94.722 de proiecte în valoare publică de 7,07 mld. euro. Gradul de absorbţie la această dată se ridică la 70,07%, reprezentând valoarea plăţilor efectuate, la care se adaugă avansul încasat de la Uniunea Europeană în 2008 în vederea asigurării finanţării necesare demarării şi derulării programului.
În cadrul PNDR, există într-adevăr o serie de măsuri care se adresează beneficiarilor publici, pentru care este incidentă legislaţia privind achiziţiile publice.
Aplicarea procedurii de achiziţii publice a reprezentat unul dintre elementele care au condiţionat rata de absorbţie la nivelul măsurilor de investiţii publice.
Astfel, problemele apărute în derularea procedurilor de achiziţie publică au fost legate, pe de-o parte, de modificările frecvente ale prevederilor legislaţiei naţionale în domeniu şi, pe de altă parte, de frecvenţa contestaţiilor depuse de ofertanţi asupra Documentaţiilor de Atribuire sau a rezultatelor procedurilor, dovedite ulterior ca nefondate şi cu implicaţii în prelungirea termenelor de finalizare a respectivelor proceduri. Astfel, o procedură de achiziţie publică poate dura până la un an, din momentul publicării Documentaţiei de Atribuire pe www.e-licitatie.ro până la semnarea contractului de achiziţie publică. Pentru a exemplifica, menţionez că a existat un număr mare de contestaţii în special la licitaţiile pentru execuţia lucrărilor sau „la pachet”, dar şi în cazul licitaţiilor pentru serviciile de proiectare, fapt ce a condus la prelungirea duratei de finalizare a achiziţiilor. În unele cazuri, decizia Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a fost fie de anulare a licitaţiei, fie de reevaluare a ofertelor, fapt ce a condus, de asemenea, la o prelungire suplimentară a duratei de finalizare a achiziţiilor, cu impact negativ asupra perioadei de implementare a proiectelor şi a finalizării investiţiei.
Totodată, precizăm că majoritatea beneficiarilor au con-tractat proiecte integrate cu mai multe componente din care unii au preferat să supună licitaţiilor de achiziţii publice separat fiecare componentă, fapt ce a condus la o prelungire a duratei de finalizare a achiziţiilor.
O altă dificultate pe care au întâmpinat-o beneficiarii noştri este legată de lipsa expertizei de specialitate la nivelul comunelor. Conform legislaţiei, de organizarea licitaţiilor trebuie să se ocupe personalul din cadrul compartimentului specializat de achiziţii publice din cadrul fiecărei primării. În cele mai multe cazuri, aceste persoane nu sunt specializate în evaluarea proiectelor şi de aceea reprezentanţii legali de proiect trebuie să apeleze la experţi cooptaţi (specialişti din alte instituţii – ingineri constructori, economişti) fapt ce conduce la întârzierea procesului de evaluare.
Rep: Ştim că în perioadă 2014-2020, câteva sute de comune vor primi finanţare prin fondurile de dezvoltare rurală şi că sunt multe societăţi şi proiecte mari care renunţă la finanţare pentru că nu au partea de cofinanţare. În acest sens, de unde pot lua fermierii microcredite şi garanţii bancare pentru cofinanţarea proiectelor europene şi ce avantaje au?
George Turtoi: Problema cofinanţării private reprezintă factorul determinant al succesului sau eşecului unui proiect finanţat din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR). Din acest motiv, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) acordă o importanţă deosebită colaborării cu instituţiile financiare, în scopul sprijinirii beneficiarilor de proiecte cu finanţare din PNDR. În contextul colaborării cu instituţiile finanţatoare, MADR a iniţiat discuţii cu Asociaţia Română a Băncilor şi cu băncile partenere pentru semnarea unui Protocol de colaborare în vederea facilitării accesului la credite pentru beneficiarii finali ai PNDR, protocol care urmează a fi semnat în perioada imediat următoare.
[su_note note_color=”#831e0c” text_color=”#fcf8ee”]INTERVIUL INTEGRAL este disponibil doar în ediția tipărită a Revistei de Achiziții Publice. CLICK AICI PENTRU A TE ABONA LA REVISTA DE ACHIZIȚII PUBLICE[/su_note]