Publicat în numărul 101 al Revistei de Achiziţii Publice.
av. Ion-Gabriel Enache, Bogaru, Braun Noviello & Associates
Noile legi în domeniul achizițiilor publice, care transpun în legislația românească directivele europene adoptate în anul 2014, trebuie să intre în vigoare până la data de 18 aprilie 2016, altfel cum este prevăzut în cuprinsul Directivei nr. 2014/24/CE a Parlamentului European și Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile publice1. Modificarea contractului de achiziție publică a generat numeroase discuții de-a lungul perioadei de aplicare a legii-cadru în materie, Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 34 din 19 aprilie 2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii (OUG nr. 34/2006). De altfel, în practică au existat multiple exemple care dovedesc că imprevizibilitatea poate surveni și în cazul contractelor de achiziție publică, fiind necesară modificarea și adaptarea contractului la noile condiții.Spre deosebire de incidența determinantă a normelor de drept administrativ aplicabile etapelor anterioare încheierii, executarea contractului și în special aspectele care țin de modificarea acestuia cădeau sub imperiul normelor de drept civil2. Proiectul de lege privind achizițiile publice, urmărind direcția trasată de textul directivelor europene, schimbă percepția existentă, prin introducerea expresă a cazurilor în care poate surveni modificarea contractului.
Pentru modificarea substanțială a contractului de achiziție publică în jurisprudență s-a consacrat soluția potrivit căreia schimbările substanțiale aduse unui contract de achiziție publică necesită desfășurarea unei noi proceduri de atribuire, atitudine transpusă la nivel oficial în Ordinul ministrului fondurilor europene, al viceprim-ministrului, ministrului dezvoltării regionale și administraţiei publice, al ministrului mediului şi schimbărilor climatice, al ministrului economiei, al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice şi al ministrului transporturilor nr. 543 din 4 iunie 2013 pentru aprobarea Ghidului privind principalele riscuri identificate în domeniul achizițiilor publice și recomandările Comisiei Europene ce trebuie urmate de autoritățile de management și organismele intermediare în procesul de verificare a procedurilor de achiziții publice.
Pentru a viziualiza articolul integral, vă rugăm să vă ABONAȚI!