În baza prevederilor noului proiect al legii achiziţiilor publice supus dezbaterii şi analizei la începutul lunii martie 2015, Guvernul are dreptul de a aproba prin hotărâre proiectarea şi implementarea unui sistem centralizat la nivel naţional de achiziţionare specializată a anumitor produse, servicii sau lucrări de la sau prin unităţi de achiziţii centralizate.
În acest sens, autoritatea contractantă, care achiziționează produse, servicii sau lucrări printr-o unitate de achiziţii centralizată prin utilizarea unui sistem dinamic de achiziții sau a unui acord-cadru, are obligația de a respecta prevederile legii aflată în proiect, prin mijloace electronice de comunicare, atunci când:
- atribuie un contract în cadrul unui sistem dinamic de achiziții, care este administrat de către o unitate de achiziții centralizată;
- încheie un contract subsecvent prin reluarea competiției în cadrul unui acord-cadru care a fost încheiat de către o unitate de achiziţii centralizată;
- stabilește, în conformitate cu prevederile art. 88 alin. (1), lit. a) și b) care dintre operatorii economici, parte a acordului-cadru, îndeplinesc o anumită sarcină în cadrul unui acord-cadru care a fost încheiat de către o unitate de achiziţii centralizată.
Autoritatea contractantă poate atribui, fără aplicarea procedurilor prevăzute, un contract de achiziție publică de servicii pentru furnizarea de activități de achiziție centralizate unei unități de achiziție centralizată. Aceste contracte pot include, furnizarea de activități de achiziție auxiliare.
Două sau mai multe autorități contractante pot conveni să efectueze anumite achiziții specifice în comun.
În cazul în care o procedură de achiziție publică este efectuată în întregime în comun, în numele și în contul tuturor autorităților contractante în cauză, acestea sunt responsabile în mod solidar pentru îndeplinirea obligațiilor care le revin în temeiul prezentei legi, aceasta prevedere aplicandu-se și în cazul în care o autoritate contractantă gestionează procedura, acționând în nume propriu și în numele celorlalte autorități contractante în cauză.
În cazul în care o procedură de achiziției publică nu este efectuată în întregime în numele și pe seama autorităților contractante în cauză, acestea sunt responsabile solidar numai cu privire la părțile efectuate în comun. Astfe, fiecare autoritate contractantă este direct responsabilă de îndeplinirea obligațiilor sale în temeiul prezentei legi, în ceea ce privește părțile pe care le realizează, în nume și în cont propriu, autoritățile contractante din state membre diferite putand acționa în comun pentru atribuirea contractelor de achiziție publică.
Prestarea activităților de achiziție centralizate de către o unitate de achiziție centralizată situată într-un alt stat membru se efectuează în conformitate cu dispozițiile de drept intern ale statului membru în care este situat organismul central de achiziție. Mai multe autorități contractante din state membre diferite pot să atribuie în comun un contract de achiziție publică, să încheie un acord-cadru sau să administreze un sistem dinamic de achiziții.
Cu excepția cazului în care elementele esențiale realizării achiziției au fost stabilite printr-un acord internațional încheiat între statele membre în cauză, autoritățile contractante participante încheie un acord prin care convin:
- responsabilitățile părților și dispozițiile relevante de drept intern care rezultă;
- actele premergătoare ale organizării procedurii, derularea procedurii de atribuire, distribuția lucrărilor, produselor sau serviciilor care urmează să fie achiziționate și încheierea contractelor.
Alocarea responsabilităților și dreptul intern aplicabil se menționează în documentele achiziției pentru contractele de achiziție publică atribuite în comun.
În cazul în care mai multe autorități contractante din state membre diferite au înființat o entitate comună, inclusiv o grupare europeană de cooperare teritorială în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1082/2006 al Parlamentului European și al Consiliului sau alte entități înființate în temeiul dreptului Uniunii, autoritățile contractante participante convin, printr-o decizie a organismului competent al entității comune, asupra aplicării normelor în materie de achiziții publice ale unuia dintre următoarele state membre:
- dispozițiile de drept intern ale statului membru în care entitatea comună își are sediul social;
- dispozițiile de drept intern ale statului membru în care entitatea comună își desfășoară activitățile.
În acest sens, acordul se poate aplica pe o perioadă nedeterminată, atunci când este integrat în actul constitutiv al entității comune, sau poate fi limitat la o anumită perioadă de timp, la anumite tipuri de contracte sau la una sau mai multe atribuiri de contracte individuale.
Revista de Achiziţii Publice