O astfel de modalitate de eficientizare managerială este determinate de manifestarea mai multor cauze, precum:
- politizarea excesivă a managementului companiilor de stat și al organizațiilor publice
- deficiente majore în procesul de recrutare, selecție și încadrare a personalului managerial
- competența managerială redusă la o parte apreciabilă dintre manageri, mai cu seamă la managerii de întreprinderi mici și mijlocii
- posibilități financiare reduse pentru training și consultant managerială
- corupția și evaziunea fiscală aflate la cote alarmante în țara noastră
Modalitățile principale de realizare a acestui deziderat sunt:
- privatizarea managementului companiilor de stat și al unor instituții publice
- metodologizarea managerială
- training managerial continuu organizat și derulat de organizații abilitate în acest domeniu
- apelarea la serviciile de consultanță managerială, prestate de firme românești sau străine
- încheierea și derularea de parteneriate cu universități de profil, instituții de cercetare din țarăși străinătate
Efectele nu vor întârzia să apară. Astfel:
- vor fi create premise favorabile pentru obținerea de performanțe manageriale și economice
- se va asigura amplificarea vizibilității internationale a managementului organizațiilor românești
- vor fi asigurate condiții favorabile pentru o competititvitate ridicată a firmelor românești
În sistemul public, intensificarea profesionalizării managerilor necesită, potrivit specialiștilor, următoarele:
- modernizarea formării manageriale – cursuri postuniversitare, programe de masterat etc. – derulate la nivelul instituţiilor de învăţământ superior economic, centrelor de perfecţionare managerială
- amplificarea calităţii şi diversităţii serviciilor de consultanţă şi consiliere managerială, funcţie de evoluţiile naţionale şi internaţionale ale cererii de consultanţă şi a tendinţelor manifestate în acest domeniu
- amplificarea dimensiunii pragmatice a training-ului managerial
- realizarea de parteneriate între universităţi şi alţi prestatori de servicii de formare şi consultanţă, pe de o parte, şi organizaţiile beneficiare, pe de altă parte
- amplificarea dimensiunii internaţionale a programelor de formare şi consultanţă managerială
- programarea şi organizarea ştiinţifică a muncii managerilor
- îmbunătăţirea raporturilor cu subordonaţii, în principal prin promovarea unor modalităţi eficace de motivare, precum îmbogăţirea, lărgirea ori rotaţia posturilor
- apelarea la serviciile şi a altor colaboratori moderni (informaticieni, psihologi, sociologi, jurişti, consilieri manageriali).
Punctul de pornire într-un asemenea demers complex îl constituie studiul de diagnosticare, consecinţă a unui demers metodologic riguros, aşa cum rezultă din prezentarea efectuată în capitolul anterior.
Prof.univ.dr.ION VERBONCU