Reporter: Care credeţi că sunt cele mai importante nou-tăţi aduse de proiectul de lege privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică şi a contractelor de concesiune? Ce puncte nevralgice aţi regăsit în proiect şi cum credeţi că vor fi afectaţi operatorii economici dar şi autorităţilor contractante?
Florentina Drăgan: Este reglementată procedura cu caracter obligatoriu, prealabilă sesizării Consiliului sau instanţei, ce are ca obiect remedierea în tot sau în parte a pretinsei încălcări a legislaţiei privind achiziţiile publice sau concesiunile. Procedura se declanşează prin notificarea autorităţii contractante de către persoana care se consideră vătămată, într-un anumit termen stabilit în funcţie de valoarea estimată a procedurii de atribuire. Această procedură este considerată, de către iniţiator, o veritabilă cale de atac exercitată în faţa autorităţii contractante ce are ca efect suspendarea imediată a posibilităţii de încheiere a contractului. Pentru specialiştii din domeniul juridic această procedură nu reprezintă o noutate, ea putând fi asimilată cu procedura plângerii prealabile din domeniul dreptului administrativ.
Pentru că iniţiatorul doreşte o lege unitară, care să reglementeze toate căile de atac şi procedura de soluţionare a acestora în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică şi a contractelor de concesiune, este reglementată, pe lângă procedura de soluţionare pe cale administrativ jurisdicţională, şi procedura de soluţionare a contestaţiei pe calea judiciară cu sublinierea faptului că în acest domeniu termenele procedurale sunt mult mai scurte faţă de cele stabilite de dreptul comun.
De asemenea, spre deosebire de calea administrativ – jurisdicţională, gratuită şi facultativă, persoana vătămată, pentru a putea uza de cale judiciară, va trebui să achite o taxă de timbru raportată la valoarea estimată a contractului de achiziţie publică/concesiune, cuantum care este mult superior celui aferent cererilor introduse de cei vătămaţi în materia contencio-sului administrativ.
Un alt element de noutate şi care nu se va aplica în situaţia în care se va uza de calea administrativ jurisdicţională, îl reprezintă cauţiunea care trebuie constituită, în prealabil, de persoana care se consideră vătămată şi care solicită instanţei, în cazuri temeinic justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, să suspende procedura de atribuire până la soluţionarea contestaţiei formulate pe cale judiciară. Valoarea acestei cauţiuni se raportează la valoarea estimată a contractului de achiziţie publică/concesiune, însă este inferioară valorii cauţiunii din domeniul fiscal.
Pentru a viziualiza interviul în integralitatea sa, vă rugăm să vă ABONAȚI!