Tasiana TIMOFTICIUC, Associate Lawyer, Oglindă&Partners

Publicat în revista nr. 174 – Septembrie 2024

O analiză statistică a tendinţelor în materie de contestaţii introduse în faţa CNSC

Reporter: Dacă este să ne referim la remediile în achiziţiile publice, care au fost tendinţele din ultimii ani în materie de contestaţii?

Tasiana TIMOFTICIUC: Din compararea Rapoartelor de activitate furnizate de CNSC, rezultă că în 2023 s-a înregistrat cel mai mare număr de contestaţii din ultimii 4 ani (2019-2023): au fost înregistrate 3.668 contestaţii (faţă de 3.233 contestaţii în 2022; 3.426 în 2021; 2.977 în 2020; 2.803 în 2019 şi 3.642 contestaţii în 2018).
Activitatea CNSC în 2023 arată astfel: s-au înregistrat 3.668 de contestaţii, care s-au constituit în 3.441 de dosare şi care au fost soluţionate prin 3057 de decizii.
Pentru comparaţie, în 2022 s-au înregistrat 3.233 de contestaţii, constituite în 3.247 de dosare şi soluţionate prin 2.783 de decizii.
Evoluţia statistică arată că în 2023 s-a înregistrat creştere cu 13,42% a numărului de contestaţii faţă de 2022.
Creşterea numărului de contestaţii poate fi explicată prin raportare la mai mulţi factori. Unul dintre aceştia este reprezentat de desfăşurarea programelor Anghel Saligny şi PNRR, care a dus la creşterea numărului de proiecte şi de proceduri de atribuire şi, implicit, la creşterea numărului de contestaţii formulate.
CNSC este de părere că creşterea numărului de contestaţii se datorează şi gestionării defectuoase a procedurilor de atribuire de către Autorităţile Contractante. Este poate o opinie cam dură emisă de CNSC, însă aceasta reflectă constatările cuprinse în studii ale unor instituţii de la nivel internaţional, precum Comisia Europeană sau Banca Mondială, care, de asemenea, vorbesc despre activitatea personalului responsabil cu achiziţiile publice din cadrul Autorităţilor Contractante.
Comisia Europeană, în Raportul de ţară privind România 2023, opinează în sensul că ar trebui consolidate resursele umane şi capacitatea administrativă a autorităţilor din domeniul achiziţiilor publice, inclusiv a Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice.
Această chestiune a fost identificată şi cuprinsă şi în Strategia Naţională a Achiziţiilor Publice pentru 2023-2027, în care s-a reţinut că ratele ridicate de respingere a documentaţiilor de atribuire în urma controlului ex-ante şi numărul mare de contestaţii indică faptul că sunt necesare standarde profesionale mai coerente pentru personalul cu responsabilităţi în domeniul achiziţiilor publice. De asemenea, se mai reţine că există o problemă a capacităţii Autorităţilor Contractante din România de a atrage şi a reţine personal specializat în domeniul achiziţiilor publice, unul dintre motive fiind imaginea negativă pe care îl are domeniul în sfera publică.
ANAP, printr-un raport ce viza perioada 2018-2020 (document înaintat şi Comisiei Europene), explică mai detaliat aceste aspecte şi arată că cele mai evidente dintre cauzele pentru aplicarea greşită a legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice sunt cauzate de modificările frecvente şi nearmonizate ale legislaţiei incidente în domeniul achiziţiilor publice; de abordările diferite ale Autorităţilor Contractante cu privire la prevederile legislaţiei; de lipsa constituirii şi publicării jurisprudenţei şi a unor ghiduri de bune practici care să orienteze Autorităţile Contractante în derularea procedurilor de achiziţie publică complexe; de deficitul de personal specializat în domeniul achiziţiilor publice la nivelul Autorităţilor Contractante, cauzat la rândul lui de salarizarea
redusă comparativ cu responsabilitatea ridicată.

Reporter: Am văzut care este situaţia numărului de contestaţii introduse la CNSC. Care este soarta acestor contestaţii? Care este evoluţia faţă de anii trecuţi?

Tasiana TIMOFTICIUC: Evoluţia statistică arată că în 2023, dintre cele 3.057 decizii emise de CNSC: 44,72% au fost decizii de admitere (1.367 decizii) a contestaţiilor şi 55,28% au fost decizii de respingere (1.690 decizii). În ceea ce priveşte deciziile de admitere din 2023 (în număr de 1.367), în 5,93% (81 decizii) s-a dispus anularea procedurii, iar în 94,07% (1.286 decizii) s-a dispus remedierea acestora….

Pentru a vizualiza interviul integral, vă rugăm să vă ABONAȚI!

About the Author

Leave A Response

You must be logged in to post a comment.