Proiectul legii achiziţiilor publice clasice, aflat în procedură de consultare publică din luna iulie 2015, confirmă materializarea unei tendinţe a pieţei achiziţiilor publice europene pe care am anunţat-o încă din primele luni ale anului precedent, cu ocazia adoptării pachetului de directive europene ce guvernează acest domeniu: centralizarea achiziţiilor publice.
În secţiunea 8 a acestei propuneri legislative se reiau principiile enunţate în art. 37 din Directiva nr. 24/2014/UE, publicată în Jurnalul Oficial al UE în data de 28 martie 2014, potrivit căruia Statele membre pot prevedea că autorităţile contractante au dreptul de achiziţiona produse şi/sau servicii de la un organism central de achiziţie care oferă activităţi de achiziţie centralizată. Potrivit Directivei, activităţile de achiziţie centralizată reprezintă activităţi desfăşurate în mod permanent, în una dintre următoarele forme: achiziţionarea de produse şi/sau servicii destinate autorităţilor contractante şi/sau atribuirea de contracte de achiziţii publice sau încheierea de acorduri-cadru pentru lucrări, produse sau servicii destinate autorităţilor contractante. Definiţia din legea autohtonă a fost preluată întocmai din textul directivei europene.
În sensul operaţionalizării acestui tip de achiziţii, proiectul de lege propune înfiinţarea unor unităţi de achiziţii centralizate, cu menţiunea că, prin norme metodologice sau acte normative subsecvente, vor fi clar specificate situaţiile şi condiţiile în care autorităţile contractante achiziţionează produse sau servicii de la unităţi de achiziţii centralizate care furnizează astfel de activităţi.
Unitatea de achiziţii centralizate reprezintă o autoritate contractantă care furnizează activităţi de achiziţie centralizate şi, după caz, activităţi de achiziţii auxiliare.
Ideea a fost preluată din legislaţia europeană specifică conform căreia Statele membre pot prevedea posibilitatea ca autorităţile contractante să achiziţioneze lucrări, produse şi servicii prin utilizarea contractelor atribuite de către un organism central de achiziţie, utilizând sistemele dinamice de achiziţii, exploatate de către un organism central de achiziţie, sau utilizând un acord-cadru încheiat de către un organism central de achiziţie care oferă activităţi de acest gen. În cazul în care un sistem dinamic de achiziţii care este administrat de către un organism central de achiziţie este utilizat de alte autorităţi contractante, acest lucru trebuie să fie menţionat în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare care instituie sistemul dinamic de achiziţii respectiv.
Echipa SCPA Ceparu şi Irimia
Pentru a viziualiza articolul în integralitatea sa, vă rugăm să vă ABONAȚI!